En person har spridit falska rykten om en annan, fråga om förtal?

Hej. Jag blev nyligen dömd till samhällstjänst och skadestånd för något jag inte har gjort. Tjejen som anmälde mig gick runt och spred rykten om att jag skulle sitta 2 månader I fängelse och 90 tusen i skadestånd innan domen kom. Nu efter jag har fått domen så går hon fortfarande runt och säger detta, och även att jag har brutit mot min villkorliga dom och ska få 3 månaders fängelse. Får höra det från många olika människor, även folk som bor långt ifrån mig. Klassas detta som förtal och kan man göra något åt det? Inte så kul att ha det ryktet om sig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ett kapitel i rättegångsbalkens 5 kapitel som handlar om ärekränkning. Bestämmelserna är avsedda att ge skydd åt personers ära. Den person som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, döms för förtal till böter. Det ska vara fråga om ett påstående med en sådan grad av bestämdhet att det går att pröva dess sanningshalt. Rena värdeomdömen kan inte utgöra förtal. Vidare gäller att uppgiften ska ha spridits till annan än den som uppgiften avser. Det krävs inte någon större spridning utan brottet är fullbordat så snart uppgiften kommit till åtminstone en tredje mans kännedom. En annan sak är att omfattningen av spridningen kan få betydelse när det gäller brottets svårhetsgrad. En uppgift kan utgöra förtal om den är ägnad att utsätta dig som uppgiften avser för andras missaktning. Bedömningen av vad som är en nedsättande uppgift ska göras från den utpekades utgångspunkt och inte utifrån allmänt rådande värderingar. Som särskilda exempel på uppgiftslämnande som uttrycker missaktning har i straffbestämmelsen angetts att någon utpekar annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt. Uppgifter av detta slag är således typiskt sett ägnade att utsätta någon för annans missaktning, i vart fall om de tar sikte på brottslighet eller klandervärt levnadssätt av allvarligare slag. De är med andra ord i sig sådana att kravet på missaktning är uppfyllt (5 kap. 1 § första stycket brottsbalken).

Av (5 kap. 2 § första stycket brottsbalken) följer att om brott som avses i 1 § är att anse som grovt döms för grovt förtal till böter eller fängelse i högst två år. En helhetsbedömning av samtliga omständigheter i det enskilda fallet ska göras. Förutom uppgiftens innehåll och omfattningen av spridningen ska även sättet för spridningen särskilt tillmätas betydelse. Relevanta omständigheter kan vara om spridningen skett på ett sätt som syftat till att ett stort antal personer skulle ta del av uppgiften, om spridningen varit riktad till närstående eller bekanta till den utpekade personen eller om spridningen skett på ett sådant sätt att den utpekade med lätthet kan identifieras och återfinnas. Om ett meddelande lämnats i en kränkande form, fått stor spridning genom till exempel publicering på internet samt varit ägnat att medföra allvarlig skada, kan det tyda på att det är fråga om grovt förtal.

Enligt (5 kap. 5 § första stycket brottsbalken) gäller att brott som avses i (5 kap. 1-3 §§ brottsbalken) inte får åtalas av någon annan än målsäganden. Om brottet riktar sig mot någon som är under arton år eller om i annat fall målsäganden anger brottet till åtal, får dock åklagaren väcka åtal om detta anses påkallat från allmän synpunkt och åtalet avser förtal och grovt förtal, förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning, eller förolämpning med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck.

Att hon går runt och sprider rykten om dig som inte är sanningsenliga och som är ägnade att skapa missaktning hos andra människor kan klassas som förtal. Det rör sig förmodligen om ringa förtal vilket betyder att hon kan dömas för förtal till böter. Om du är över 18 år innebär det att du måste polisanmäla personen själv för förtal. Är du under 18 år kan åklagare väcka åtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare