FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt03/05/2018

En överklagar ett myndighetsbeslut till den myndighet som tog beslutet, prövningen sker sedan i domstol. Det går att begära omprövning av beslutet om det är uppenbart oriktigt.

Hur ska jag överklaga transportstyrelsens beslut att återkalla mitt körkort utan att jag blivit dömd?

Polisen påstod att jag körde ca 150 på en 90-väg vilket inte alls stämmer, jag nekade till brottet men dom tog ändå mitt körkort. När jag nu i efterhand fått polisrapporten ser jag att deras mätning av hastigheten är väldigt konstig, då dom påstår att dom förföljde mig i 1.3 km i 150 km vilket inte alls var vad dom sa till mig på plats då dom sa att dom följde mig 400 meter. Deras mätning som skedde i efterhand visar absolut inget bevis på att JAG körde så snabbt som dom säger vilket i nästa skede är helt absurt så transportstyrelsen bara läser polisrapporten och utgår från att det stämmer.

Jag tror inte att jag blir dömd för detta av olika anledningar, men mitt dilemma just nu är att beslutet från transportstyrelsen var att behålla mitt körkort till den 25 juni (3 månader) och sen får jag ta om körkortet (är på prövotid). Detta betyder att om jag tar mitt körkort den 25 juni och spenderar några tusen på det, kan jag någon månad senare bli friad och då är det helt förgäves att lägga dom pengarna. Därför vill jag överklaga deras beslut att iallafall ge mig körkortet tills jag blir antingen dömd eller friad, vilket inte borde vara helt orimligt. Min fråga är då som sagt hur jag ska överklaga detta på bästa sätt? För det känns förfärligt att behöva ta om mitt körkort och sedan vid ett senare tillfälle bli friad, bara pga att en polis påstår att jag kört för snabbt. Tack!!

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar gå igenom vart du överklagar beslutet, hur du överklagar och vad en överklagan ska innehålla. Jag kommer också förklara vad omprövning av ett beslut innebär och varför jag menar att du i första hand skulle kunna begära omprövning.

Det går att överklaga ett beslut som Transportstyrelsen har tagit om återkallelse av körkort
Precis som du säger så är det Transportstyrelsen som beslutar om återkallelse av körkort. Att det går att överklaga ett beslut om återkallelse av körkort framgår av förvaltningslagen (FL) 22 § och körkortslagen 8 kap 1 § 1 st p 1.

Ett överklagande lämnas in till den myndighet som tog beslutet. Överklagandet måste ha kommit in till myndigheten inom tre veckor från det att personen tog del av beslutet, FL 23 §. Om överklagandet kommer in i tid så kommer myndigheten att skicka vidare det till Förvaltningsrätten som är den myndighet som kommer att pröva om beslutet ska ändras eller inte, FL 24 § 1 st och 25 §.

Du ska alltså skicka in ett överklagande till Transportstyrelsen. Du måste skicka in överklagan så att det kommer fram till Transportstyrelsen senast tre veckor efter den dag då du fick veta att du fått ditt körkort indraget.

Vad överklagan ska innehålla
Överklagan av Transportstyrelsens beslut ska innehålla:

vad det är du vill överklaga (dvs beslutet om återkallelse av körkortet) och varför du vill överklaga beslutet (exempelvis för att du menar att Transportstyrelsen har tagit ett felaktigt beslut) varför du anser att beslutet ska ändras (exempelvis att polisens mätningen av din hastighet har gått till på fel sätt och att du inte har kört för fort), Om du har några bevis för att du inte har kört för fort och för att Transportstyrelsens beslut är fel så ska du ta med dessa i överklagan. Förklara då även vad det är som du vill bevisa med beviset (exempelvis att polisens mätning visar att du inte körde för fort).personnummerpostadress och adress till din arbetsplatstelefonnummer till bostaden och arbetsplatsen samt mobiltelefonnummer (med undantag för nummer som avser ett hemligt mobilabonnemang som behöver uppges endast om rätten begär det)e-postadress, ochannat som har betydelse för att domstolen ska kunna nå dig.

Du hittar mer information om överklagan här.

Du har möjlighet att begära omprövning av beslutet istället för att överklaga det Handläggningstiderna hos förvaltningsrätten är långa och det finns därför en risk att beslutet inte kommer hinna prövas av domstolen innan den 25 juni.

Om du tror att Transportstyrelsen har tagit ett uppenbart oriktigt beslut kan det vara bättre att begära omprövning av beslutet. En omprövning innebär att transportstyrelsen prövar frågan igen och om de kommer fram till att beslutet var uppenbart oriktigt så ska de ändra beslutet, FL 27 § 1 st. Transportstyrelsen kommer dock inte göra en fullständigt bedömning så som förvaltningsrätten skulle göra vid en överklagan. Omprövningen begränsas till att pröva om beslutet var uppenbart oriktigt.

Om du tror att det finns en möjlighet att beslutet är uppenbart oriktigt så rekommenderar jag att du kontaktar Transportstyrelsen. Om du vid en omprövning får ett negativt beslut så kan du överklaga det beslutet.

Sammanfattningsvis kan du överklaga beslutet om återkallelse till Transportstyrelsen. Du måste göra detta inom tre veckor från att du fick beslutet. Det kan även vara bra att veta att det på baksidan av beslutet du har fått från Transportstyrelsen ska finnas information om hur du går tillväga för att överklaga.

Eftersom handläggningstiden är lång hos Förvaltningsrätten så kan det vara mer fördelaktigt att begära omprövning. Du begär omprövning genom att kontakta Transportstyrelsen. Om du får ett negativt beslut vid omprövningen så kan du överklaga det beslutet. Du kan inte överklaga och begära omprövning av beslutet samtidigt. Det kostar ingenting att begära omprövning eller att överklaga ett beslut av transportstyrelsen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare