FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/03/2022

En minderårigs bestämmanderätt

Hej!

Min sondotter är sjutton år och jag skulle vilja åka till England med henne och hennes far.

Mamman nekar. Föräkdrarna är skilda och har gemensam vårdnad., Hur kan vi gå vdare?

Måste vi vänta till min sondotter är 18 år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Föräldrabalken (FB). Av 6 kap. 2a Föräldrabalken (FB) stadgas att barnets bästa ska vara avgörande vid alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid

risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och

barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad.

Principen om barnets bästa är en av grundpelarna i FN:s barnkonvention. Det sägs att den ska gälla vid alla åtgärder som reglerar barn och har en mycket vidsträckt innebörd.

I SOU 1997:116 har det poängterats flertalet att barnets bästa är starkt sammankopplat med principen om barnets rätt att komma till tals i artikel 12. Detta innebär att barnet har rätt att uttrycka sina åsikter i bland annat frågor som berör dem själva samt att barnets åsikter ska få betydelse, särskilt med hänsyn till deras ålder och mognad.

I 6 kap. 11§ FB stadgas att vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Du nämner att båda föräldrarna har gemensam vårdnad vilket därtill bör innebära att de båda har rätt att bestämma vad gäller din sondotters personliga angelägenheter, såsom att resa utomlands. Det framgår därtill i bestämmelsen att vårdnadshavarna i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål.

I och med att hon är 17 år tycker jag mycket tyder på att hennes egna synpunkter och önskemål kommer få betydelse. Önskar hon resa med er och hennes mognad visar på att hon är benägen att göra det talar det mesta därtill för att hon borde få göra det.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare