En granne trakasserar oss - vad kan vi göra?

Vi har en granne som trakasserar oss och har gjort det surt för oss sedan vi flyttade hit för ca 4 år sedan. Han klagar på allt och kontaktar kommunen hela tiden. Men eftersom vi har kommunen på vår sida så hittar han på nya vägar. Hans son kontaktade oss för drygt 2 år sedan och bad oss låta bli att kontakta hans far eftersom han blivit så konstig och sllmänt folkskygg. Han vägrar prata med oss. Vad kan vi göra för att få slut på hans beteende

Hoppas på svar från er

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Trakasserier kan betyda många olika saker och exakt vad som gäller är svårt att säga. Av din beskrivning låter det i alla fall som om din granne kan göra sig skyldig till brott enligt brottsbalken (BrB), vilket betyder att ni kan polisanmäla honom.

Brott mot frihet & frid eller angivelse av falsa uppgifter?

Om din granne stör er genom att till exempel gå in på er tomt, kontakta er direkt eller på annat sätt störa er i ert liv och ert hem kan det röra sig om något av brotten mot frihet och frid (BrB 4 kap.). Dessa brott kan föreligga om någon t. ex. går in på din tomt eller i ditt hem utan lov (hemfridsbrott), genom att man stör någon med oljud, hänsynslöst beteende på annat sätt (ofredande), eller om någon upprepat utsätter en person för den här typen av gärningar (olaga förföljelse).

Om din granne t. ex. anmäler er hos polisen eller anger falska uppgifter om er hos myndigheter och det riskerar att leda till att ni besväras av myndigheterna, så kan det även röra sig om något av brotten i reglerna om mened, falskt åtal och annan osann utsaga (BrB 15 kap.).

Vad kan man göra?

Jag kan inte säga säkert om och i så fall vilka brott din granne skulle kunna göra sig skyldig till, men ni kan försöka kontakta polisen och fråga om förutsättningen för att göra en anmälan. Är en anmälan inte möjlig men problemen fortsätter, grannen är svår att få kontakt med, uppvisar sjukdomssymptom eller om ni till och med tror att han utgör en fara för sig själv och si omgivning kan ni kontakta socialtjänsten i er hemkommun och fråga om de kan göra någonting.

Jag hoppas att detta har varit till er hjälp och att ni kan hitta en lösning på problemet.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare