FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal26/03/2018

En förälder tänker sälja sitt hus till sitt barn; kan ett annat barn förhindra försäljningen?

Hej!

Jag har en fråga? Min mor vill att jag ska köpa hennes hus som är i dåligt skick så hon vill att jag köper tomte för 1 miljon +200000 till skatt. Jag värderade hos mäklare att tomten är värd 1miljon och att huset ca 1miljon. Min morfar har byggt husen så jag och mor vill ha kvar huset medans min brok vill riva det. Min mor är gammal men frisk i huvet. Så min fråga är kan min mor sälja huset till mig mot hans vilja?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om din mor kan sälja sitt hus till dig mot din brors vilja.

Som jag förstår det från din fråga är det bara din mor som äger huset.

Din bror har isåfall ingen rätt till huset och kan därför inte lagligen hindra din mor att sälja det till dig.

Observera dock att i den del huset säljs till underpris kan det innebära "förskott på arv", vilket kommer att avräknas mot ditt arv efter din mor (6 kap. 1 § ärvdabalken). En försäljning till underpris innebär dock inte förskott på arv om det klart framgår att det inte rör sig om något förskott på arv, t.ex. genom att ni skriver ned det i köpekontraktet.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med fastighetsförsäljning är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare