En bröstarvinge har ju alltid rätt till sin laglott men hur är det med föräldrar?

Om man är singel och barnlös ärver ju föräldrar om dessa är i livet. Kan man via testamente i stället testamentera allt till tex en syster? En bröstarvinge har ju alltid rätt till sin laglott men hur är det med föräldrar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom din fråga handlar om arvsrätt så kommer jag använda mig av ärvdabalken (ÄB) för att svara på din fråga.

Precis som du skriver är det föräldrar som i första hand ärver om en inte har några egna barn (ÄB 2 kap. 2 § första stycket). En kan dock alltid välja att testamentera bort sin egendom om en vill (ÄB 9 kap. 1 §) men med det undantaget att bröstarvingar alltid har rätt till sin laglott om de kräver ut den (ÄB 7 kap. 1 §). Det är bara bröstarvingar som har rätt till sin laglott och föräldrarna i det här fallet har alltså inte rätt att ta ut någon laglott om personen skulle välja att testamentera bort sin egendom. Detta innebär i sin tur att personen i fråga kan göra sina föräldrar arvlösa.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga men om du funderar på något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Mimmi JohanssonRådgivare