Elevkårs juridiska ställning

Vilken juridisk ställningar har en elevkår (alltså inte ett elevråd) kopplad till en gymnasieskola?

Jämförs det med en fackförening? Har skolan skyldighet att hjälpa till med exempelvis tillfälligt respektive permanent uppehållsrum/mötesrum åt kåren

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget uttrycklig lagstöd för vad elevkårers juridiska ställning gentemot skolan är och vilka skyldigheter det innebär för skolan. Elevkåren är dock fristående från ledningen på skolan eftersom ägarskapet ligger hos eleverna. Det är alltså en självständig organisation. Således har skolan inga direkta skyldigheter att hjälpa till med mötesrum osv.

För vidare vägledning rekommenderar jag er att kontakta Sveriges elevkårer, här.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare