FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/03/2022

Ekonomiska bidrag till makes fastighet

Min man äger ( 100%) en fritidsfastighet som nu ska säljas. Samtliga löpande kostnader och underhåll samt underhållsarbete har vi genomfört och betalat tillsammans under hela tiden för ägandet. Under 14 år.

Kan jag juridiskt vara berättigad till del av försäljningsintäkten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din fråga handlar om vad som händer när man bidrar med ekonomiska tillskott till någon annans, i detta fall din makes, egendom.

Samäganderätt

Eftersom du skriver att hela fastigheten tillhör din man tolkar jag det som att varken dold eller öppen samäganderätt föreligger. Dold samäganderätt innebär att man har rätt till en andel i en fastighet trots att man inte är lagfaren ägare. För att dold samäganderätt ska uppkomma krävs att:

1. egendomen har köpts för gemensamt bruk,

2. att den partner som inte står som formell ägare har bidragit ekonomiskt till köpet, och

3. att båda parterna har avsett att man skall äga egendomen tillsammans.

Denna presumtionsregel gäller även för fritidshus (NJA 2008 s. 826). Jag tolkar det dock som att du inte bidragit något till köpeskillingen vid själva köptillfället och att det därför inte föreligger dold samäganderätt. Utifrån denna grund har du alltså inte någon rätt till försäljningsintäkten.

Vad gäller när man bidrar ekonomiskt till annans fastighet?

Det framgår inte om ni har träffat något avtal eller liknande där ni kommer överens om att du ska få någon kompensation för tillskotten. Jag antar dock att så inte är fallet, vilket gör att det blir svårt för dig att, juridiskt sett, hävda att du har rätt till en del av försäljningsintäkten.

Genom att du bidragit till underhållsarbete kan din man ha gjort en så kallad obehörig vinst. Detta innebär att man utan stöd i lag eller avtal gör en vinst på någon annans bekostnad. Obehörig vinst regleras inte i lag, men det finns praxis på området (se t.ex. NJA 2019 s. 23, som dock gällde sambos). Generellt sett kan dock sägas att eftersom det inte finns lagstöd kan det bli svårt att få någon ersättning för bidragen.

Egendom i äktenskap

Slutligen bör något sägas om er egendom i äktenskapet, då jag tolkar det som att ni är gifta. Av 1 kap. 3 § Äktenskapsbalken (ÄktB) följer att var make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Man äger alltså sina egna tillgångar i äktenskapet. Om fastigheten inte är enskild egendom är den dock giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB) och dess värde kommer därför att delas lika mellan er vid en eventuell separation (9 kap. 1 § ÄktB och 10 kap. 1 § ÄktB).

Sammanfattning

Eftersom ni inte har reglerat de ekonomiska tillskotten i något avtal kan det, juridiskt sett, bli svårt att få någonting utav försäljningsintäkten. Principen om obehörig vinst är något otydlig, men du skulle kunna argumentera för att din make gjort en sådan vinst. I fortsättningen rekommenderar jag att ni skriver avtal där eventuella tillskott regleras.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på dina frågor, och om du skulle undra över något mer är du välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Jennie AskengrenRådgivare