Egenmäktigt förfarande

Hej!

Jag har köpt hö till mina hästar (stora rundbalar a 400kg) av en bonde som levererat hem till mig. Vår överenskommelse innebar efterskottsbetalning efter varje leverans förbrukats.

12 st balar köptes. 7 av dessa balar förbrukades, 2 fick slängas för de var mögliga och resterande 3 balar hämtade bonden då jag inte ville ha dom pga dålig kvalitet. Jag betalade för balarna inom 7 dagar (trots att det var julhelg) Bonden åker sedan hem till mig och hämtar 12 balar till som jag köpt av en ny leverantör, och hävdar att det är ett återtag för att jag inte betalat.

Så bonden har tagit balar och mina pengar. Hur gör jag nu?

Mvh Linda

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Oberoende av om du köpt balarna som näringsidkare i din verksamhet eller som hästintresserad privatperson är lagstiftningen ganska snarlik vid fel i vara.

Felet i din vara är att du fått mögliga balar som du reklamerat till bonden som kommit och återtagit dessa. Sju av balarna var förbrukade, två kasserade p.g.a. mögel och tre återtagna.

Jag uppfattar också att du betalat bonden för de sju balarna som förbrukades. Jag har även full förståelse för att du kasserat de mögliga balarna

När bonden körde in hos dig och tillgrep tolv balar gjorde han sig skyldig till någonting som kallas för egenmäktigt förvarande och är straffbelagt med fängelse i 8 kap 8 § brottsbalken.

Min utgångspunkt är att nästan alla rättsliga problem kan lösas med dialog. Börja med att ta kontakt med bonden och förklara hur rättsläget se ut. Jag hade inte gått in i någon diskussion om de ursprungliga balarna, eftersom du redan betalat för de sju du förbrukat och bonden hämtat resterande. De två balarna som var mögliga får man se som kasserade.

Jag skulle kräva att bonden omedelbart ska återföra de tolv balarna som egenmäktigt hämtats från dig, det ska vara samma balar och ska ske skyndsamt. Kan bonden inte göra detta ska du kräva ersättning för inköp av tolv nya balar.

Skulle det inte vinna gehör med den dialogen får du vända dig till polisen och upprätta en anmälan om egenmäktigt förfarande.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare