Egendom som inte förvärvats för gemensamt bruk

Jag har såld hus och köpt en bostadsrätt som jag äger själv och betalat för den själv, jag ska flytta in där först med min son, och min pojkvän kommer flytta in lite senare. Kommer han ha rätt till halva mitt bostadsrätt vid eventuell separation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som reglerar rättsförhållandet mellan sambor är Sambolagen (SamboL). Mer specifikt innehåller lagen regler om sambornas gemensamma bostad och bohag och vad som ska hända då samborna går skilda vägar.

När ett par lever tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden så är de att betraktas som sambor och sambolagen ska därför tillämpas, 1 § Sambolagen. Om någon i paret begär det så kan man, när samboförhållandet upphör, göra en bodelning där samboegendomen fördelas mellan parterna, 8 § Sambolagen. Vad som avses med samboegendom är bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning, se 3 § sambolagen. Detta innebär att bostad och bohag som köps under eller till samboförhållandet är samboegendom. Vidare för att bostaden eller bohaget ska anses utgöra samboegendom så måste det vara införskaffat för parets gemensamma bruk.

Sambolagen är dispositiv och ni kan själva avtala om vad som ska ingå vid en eventuell bodelning, se 9 § sambolagen. För att göra det extra tydligt att bostadsrätten bara skall tillfalla dig vid en eventuell separation skulle ni kunna skriva in det i ett samboavtal. Ett samboavtal kan ni enkelt upprätta via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Något som däremot är viktigt att veta om är att det i 22 § sambolagen finns en rätt för den sambon som bäst behöver bostaden att överta denna. Detta gäller även fast bostaden inte utgör samboegendom och detta går inte att avtala bort genom samboavtal. Regeln blir främst aktuell när samborna har barn och den sambo som ska ta hand om barnen mest behöver bostaden av denna anledning. Sambon som får överta bostaden skall däremot ersätta den andra sambon för bostadens värde.

Vad innebär det i ditt fall?

Det framgår av din fråga att det är du som har köpt bostadsrätten. Det framgår inte om du var singel när du köpte bostadsrätten eller om bostadsrätten har skaffats för parets gemensamma bruk då det kan påverka bedömningen. Jag utgår dock ifrån att bostadsrätten har införskaffats för dig och din sons bruk och att din pojkvän kommer att flyttas in till er. Det innebär att  eftersom du köpt bostadsrätten och syftet med köpet inte var att det skulle förvärvas till ert samboförhållande så kommer inte din pojkvän har rätt till halva lägenheten vid en eventuell separation. Är det så att omständigheterna är annorlunda så rekommenderar jag dig att upprätta ett samboavtal.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Alexander NejatiRådgivare