Egendom som förvärvats efter talan om äktenskapsskillnad väckts

Hej!

Jag har en fråga angående hyresrätter vid skilsmässa.

Mina föräldrar är i dagsläget mitt i en skilsmässa, och under den perioden har min mamma lyckats hitta en lägenhet där hon och jag kan bo nu under skilsmässan (då vi i dagsläget bor hos vår morfar och måste flytta ut inom en snar framtid).

Lägenheten som hon har lyckats fixa kommer stå primärt på henne och på mig som medboende. Det hon undrar dock är om denna lägenhet kan på något sätt hamna i min pappas händer nu under skilsmässan, då han säkert inte kommer att ha någonstans att bo efter att huset är sålt (hon och min pappa har en villa som dem har haft som gemensam bostad).

Så frågan är:

Kan min pappa göra anspråk på hyresrätten som min mamma har lyckats skaffa nu under skilsmässan, och om han kan göra det, är det bättre om jag (hennes son) står som hyresgäst och min mamma som medboende för att kunna undvika att lägenheten hamnar i hans händer?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Äktenskap och äktenskapsskillnad regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). För din fråga är 9 kap. 2 § ÄktB vägledande. Bodelning, dvs när din mamma och pappa delar upp deras egendom mellan varandra, sker med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag talan om äktenskapsskillnad väcktes. Den relevanta dagen för er är dagen ansökan om äktenskapsskillnad kom in till tingsrätten. Denna tidpunkt kallas för den kritiska tidpunkten och förändringar i egendomsförhållandena efter denna tidpunkt har inte någon betydelse för bodelningen. Hyresrätten din mamma hittat är ett exempel på en sådan förändring i egendomsförhållandena som inte påverkar bodelningen, eftersom den skedde efter talan om äktenskapsskillnad väcktes.

Sammanfattningsvis betyder det här att din pappa inte kommer kunna göra anspråk på hyresrätten eftersom din mamma förvärvat den efter den kritiska tidpunkten.

Med vänliga hälsningar,

Sohail NiknejadRådgivare