Egendom som ex vägrar hämta.

Jag har varit i en relation med en man som slutligen misshandlade mig 14 januari i år. Hela mitt förråd tas upp av hans tillhörigheter sedan augusti 2016. Han har försökt få komma och hämta enstaka sak men jag har tydliggjort att han måste hämta allt samtidigt och även sagt att jag ringer "myrorna" för avhämtning för han bara strular med detta.

Nu undrar jag vad lagen säger. När har jag rätt att ta till åtgärder? Vi var aldrig sambo även om han mest var hos mig.

Tacksam för svar

Mvh Sabina

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sakerna
Det är en jätte jobbig situation du hamnat i. Om du skulle sälja ditt ex saker skulle du i princip göra dig skyldig till olovligt förfogande, detta regleras i 10 kap. 4 § Brottsbalken, du hittar den här.

Man kan också se det på så sätt att ditt ex gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande, 8 kap. 8 § Brottsbalken, eftersom att han rubbar din besittning av förrådet då han har sina saker där. Det kan vara en idé att berätta detta för honom, egenmäktigt förfarande är ett brott och du skulle kunna göra en polisanmälan mot honom.

Ansökan hos kronofogden
Något annat du kan göra är att ansöka hos kronofogden om handräckning. Det betyder att ditt ex kan bli skyldig att hämta sina saker hos dig, om handräckningen beviljas det vill säga. Du kan läsa mer om handräckning här: https://www.kronofogden.se/Sarskildhandrackning.html#sthash.swxd4NCI.dpuf.

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare