Efterlevande makes enskilda egendom ska tas med i bouppteckningen

Hej. Min make har gått bort och vi ska nu göra bouppteckning. Min fråga är om jag ska ta med värdet på en tomt som jag har fått som enskild gåva av min morfar i bouppteckningen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Både din mans och dina tillgångar och skulder ska framgå av bouppteckningen. Även om tomten är din enskilda egendom och inte ska ingå i bodelningen ska den ändå tas med bland dina tillgångar. Det är viktigt att värdet är med i bouppteckningen för att i framtiden kunna räkna ut efterarv för era gemensamma barn eller andra släktingar som har rätt till efterarv (exempelvis föräldrar och syskon).

Du ska även bifoga gåvobrevet (eller annan likvärdig handling) där det framgår att tomten utgör din enskilda egendom till bouppteckningen. Detta för att styrka att tomten är din enskilda egendom och inte ska ingå i bodelningen mellan dig och dödsboet.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare