Efterlevande makes arv

Har man rätt till arv som efterlevande make om det inte finns några gemensamma barn, men barn från den efterlevande makens sida?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Efterlevande makes rätt till arv regleras i 3 kap. ärvdabalken (ÄB). Enligt 3:1 ÄB ärver efterlevande make framför de gemensamma barnen men inte framför särkullbarnen. Efterlevande make har dock alltid rätt till fyra prisbasbelopp enligt 3:1 ÄB. Vidare kan efterlevande make ärva i en sådan situation som i frågan om det upprättats ett testamente om arv till den efterlevande make.

Om du har fler frågor så är du varmt välkommen att återvända till oss på Lawline!

Vänligen

Sonja NajimRådgivare