Efterlevande makens arvsrätt

Mina syskon och jag fick möjligheten att köpa familjens stuga av föräldrarna där en del var gåva som enskildegendom men enbart Jag och min äldste bror nappade. Min bror vill att jag skriver in i ett testamente att han ärver min del (jag har inga barn eller fru) om utifall att jag skulle gå bort före honom, Jag sa då att jag vill ha det samma av honom varpå han svarade att han vill att hans fru ska få ärva stugan av honom.

Om jag förstår det korrekt kommer mina föräldrar sen syskon därefter att ärva om jag skulle gå bort idag. Vem ärver hans del av stugan om han skulle gå bort idag när det är enskildegendom? Blir det då samma som mitt här ovan, föräldrar och sedan syskon?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är ärvdabalken (ÄB) (1958:637) som reglerar frågor gällande arv. Jag tolkar din fråga som att du och din bror för tillfället äger stugan genom en gåva med krav om att det ska vara enskild egendom. Med enskild egendom menas att det inte är med i en bodelning vid en äktenskapsskillnad. Den efterlevande maken ärver dock både gemensam egendom samt enskild egendom. Den efterlevande maken ärver dock din brors egendom med s.k. fri förfoganderätt. Med det menas att man t.ex. inte får testamentera eller ge bort egendomen som man har fått med fri förfoganderätt. De egentliga arvingarna har rätt till efterarv, som innebär att arvingarna ärver först när den efterlevande maken avlider (ÄB 3 kap. 1 §). Man vill alltså skydda den efterlevande maken och av denna orsak så ärver efterlevande maken före de riktiga arvingarna.

Vem ärver?
Man utgår från olika arvsklasser när man fastställer vem som ärver. I den första arvsklassen finns bröstarvingarna och deras avkomlingar (ÄB 2 kap. 1 §). I detta fall tolkar jag som att varken du eller din bror har barn, vilket innebär att vi går vidare till den andra arvsklassen. Till den hör den avlidnes föräldrar och deras barn (ÄB 2 kap. 2 §). Det innebär att du och din bror ärvs av samma arvingar i slutändan, men att din brors fru har rätt att ärva innan det.

Sammanfattning:

En efterlevande make ärver även den avlidne makens enskilda egendom. Maken ärver dock egendomen med endast s.k. fri förfoganderätt. Det innebär att när den efterlevande maken avlider så kommer efterarvingarna, som i detta fall är din brors föräldrar samt deras barn, att ärva din brors egendom. Det är alltså sist och slutligen samma arvingar som ärver, men i din brors fall så ärver era föräldrar eller du och dina syskon antagligen betydligt senare än i ditt fall.

Hoppas att svaret gav viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny.

Lawline RådgivareRådgivare