Efterlevande make sitta kvar i orubbat bo

Hej! Jag står i begrepp att gifta mig och vi har barn i tidigare äktenskap,min fråga är om någon av oss skulle avlida finns det något sätt att säkra att den efterlevande kan sitta kvar i orubbat bo. Vad jag förstår så har särkullsbarn rätt till arvet omgående vid eventuellt dödsfall, vilket kan ställa till det för den efterlevande.

MVH Claes Andersson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att dina barn kommer att ärva dig med lika stor del vid din död, detta är deras arvslott (2 kap 1§ Ärvdabalken). Är du gift med dina barns förälder får denne förfoga över arvet med fri förfoganderätt (den kvotel som arvet utgör av efterlevande makes totala egendomsmassa ärvs av barnen vid efterlevande makes död). Efterlevande makes rätt att förfoga över arvet gäller dock inte särkullbarnets arvslott (3 kap 1§ 1st Ärvdabalken). Om särkullsbarnet väljer att avstå sin del av arvet för efterlevande makes fördel får efterlevande make även förfoga över denna del av arvet med fri förfoganderätt, vilket alltså innebär att även särkullbarnet får ta del av efterlevande makes bo vid dennes död (3 kap 9§ Ärvdabalken). Du kan alltså inte själv bestämma att särkullsbarnet ska avstå sitt arv för att efterlevande make ska kunna sitta kvar i orubbat bo.

Det du kan göra är att begränsa särkullsbarnets arv. Det dina barn har laglig rätt till är sin laglott, vilket är halva arvslotten (7 kap 1§ Ärvdabalken). Om du t.ex. har 3 barn är deras arvslott 1/3 av din kvarlåtenskap var, vilket i sin tur betyder att laglotten är 1/6 av arvet. Detta kan du göra genom testamente. Om du helt utesluter särkullbarn från arv genom testamente kommer de att kunna jämka testamentet och på så sätt ändå få ut sin laglott, (7 kap 3§ Ärvdabalken). Ett testamente kan du enkelt upprätta via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Sara AspelinRådgivare