Efterlevande make och särkullbarn

Jag ställde en fråga "Arvsrätt - särkullbarn, 2014-06-22 i Arvsordning" och har en följdfråga. Ni skriver att äktenskapsförord inte något starkare skydd vid min makas bortgång och att hennes bröstarvingar fortfarande har rätt att få ut sin laglott. Jag läste dock på annat håll (http://blogg.privataaffarer.se/expertbloggen/2011/04/26/hur-arver-sarkullbarnet-sa-lite-som-mojligt/) att man kan åberopa en specialregel som säger att man i bodelningen kan välja att behålla sin egendom och man därmed ytterligare kan begränsa laglottens storlek. Stämmer det? Om ja, hur fungerar det och vilken lagparagraf är det som gäller?

Lawline svarar

Hej,

Vad jag förstår av din tidigare och nuvarande fråga tror jag det krävs ett förtydligande vad gäller reglerna om bodelning och dess inverkan på din makes särkullbarns laglottsskydd.

Huvudregeln vid en bodelning, som således skall genomföras när äktenskapet upplöses genom ena makens bortgång, är att all den egendom som makarna vid tiden för dödsfallet ägde, skall delas lika mellan den efterlevande maken och den avlidne makens dödsbo. Således är det som huvudregel hälften av makarnas totala gemensamma egendomsmassa (efter skuldavräkning) som utgör den avlidne makens kvarlåtenskap och som därav blir föremål för arvingarnas arvsrätt. Alltså kommer din makes tre barn ha rätt till hälften av hälften av eran totala egendom ifall hon avlider före dig. Detta kan som framgår av vårt tidigare svar inte förändras genom testamente eftersom laglotten trumfar rätten till testamente.

Vad gäller äktenskapsförord skall man komma ihåg att detta inte kan användas för att överlåta egendom mellan makarna. Du och din fru kan således inte genom ett äktenskapsförord förordna att hennes egendom skall vara din enskilda. Det ni däremot kan göra är att förordna att eran respektive egendom skall utgöra eran respektive enskilda sådan. Följden av detta blir att den egendom som är din makes enskilda går direkt och odelat in i hennes kvarlåtenskap, medan din enskilda tillfaller dig utan att bli föremål för någon som helst arvsrätt från din frus barn. Sammanfattningsvis kan man därför inte genom äktenskapsförord frångå ovanstående ordning, d.v.s. att laglotten trumfar testamentet. Men man kan ju påverka storleken på laglotten på så sätt att din egendom undantas från bodelningen genom att karaktäriseras som enskild, vilket skulle innebär att hälften av den aktuella egendomen då inte kommer tillfalla din makes kvarlåtenskap, och därigenom till minst 1/6 tillfalla varje särkullbarn.

Vad gäller den regeln som man pratar om i artikeln du hänvisade till stämmer det som där framgår. Det är nämligen så enigt 12 kap. 2 § Äktenskapsbalken att du som efterlevande make ensidigt kan bestämma att all giftorättsgods skall undantas från bodelningen. Vidare kan den efterlevande maken också bestämma att en viss kvotdel av båda makarnas giftorättsgods skall undantas. Denna regel innebär precis som framgår i artikeln (och på samma sätt som angivits ovan) att storleken på särkullbarnens laglott kommer påverkas. Låt mig ta ett exempel:

Säg att make A äger giftorättsgods till ett värde av 800.000 kr. och make B (som nu avlidit) äger samma typ av egendom till ett värde av 200.000 kr. Som huvudregel skall detta delas lika mellan makarna, d.v.s. 500.000 kr. var. B:s tre barn har således genom laglotten rätt till 1/6 av de 500.000 som således kommer tillfalla make B:s kvarlåtenskap. Men storleken på barnens laglott kan emellertid make A påverka genom att säga att t.ex. all giftorättsgods skall undantas. I ett sådant fall kommer ju enbart 200.000 kr tillfalla kvarlåtenskapen efter B eftersom makarna inte skall dela på någon egendom alls. Vidare kan make A kan också säga att t.ex. 50 % av makarnas goftorättsgods ska undantas. I ett sådant fall kommer ju (400.000 + 100.000 = 500.000) delas lika mellan makarna vilket innebär att make B:s barn enbart erhåller 1/6 av 250.000 kr, istället för tidigare 500.000 kr. Det make A inte kan göra enligt regeln är emellertid att förordna att olika kvotdelar av respektive makes giftorättsgods skall undantas. Han eller hon kan t.ex. inte säga att 0 % av hans eller hennes egna egendom och 100 % av den avlidne makens egendom skall medräknas, utan samma andel måste räknas bort på båda sidorna.

Sammanfattningsvis kan man således konstatera att makarna aldrig kan frångå den ordningen att laglotten alltid berättigar särkullbarn att omedelbart få ut hälften av arvslotten efter sin förälders bortgång. Men eftersom laglotten är beroende av storleken på arvslotten och arvslotten i sin tur är beroende av storleken på den avlidnes kvarlåtenskap, och denna i sin tur beror på hur bodelningen kommer fördela makarnas tillgångar kan makarna med hjälp av äktenskapsförord och även regeln i 12 kap. 2 § äktenskapsbalken påverka storleken på laglotten; dock med de begränsningar som redovisats ovan och i tidigare svar från oss.

Jag hoppas att ovanstående har kastat ljus på hur bodelningsfrågor kan påverka utfallet av arvsfrågor i den situation ni befinner er i. Jag håller med om att det bästa sättet för att åstadkomma det ni vill uppnå är att tala med särkullbarnen och söka förmå dem att utnyttja möjligheten att avstå sitt arv till förmån för dig, då med samma rätt till efterarv som automatiskt hade förelegat ifall barnen var era gemensamma. Har ni ytterligare funderingar så tveka inte att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare