Efterarvets storlek

Hej, Min bror (särkullebarn) avstod att ta ut sin laglott när vår gemensamma mor dog. Min fråga är hur värdet av hans del i dödsboet beräknas när min far går bort?

1. Är det en procentandel av värdet av dödsboet?

2. Eller samma belopp som han avstod att ta ut när vår gemensamma mor dog?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

En bröstarvinge till den först avlidne maken som inte är makarnas gemensamma (särkullbarn) har enligt 3 kap 1 § https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 rätt att få ut sitt arv vid den först avlidne makens död till skillnad från gemensamma barn som får vänta på sitt arv tills dess att båda föräldrarna är döda. Förevarande bestämmelse ger också särkullbarn rätt att skjuta upp sitt arv efter den första avlidne maken till dess att den efterlevande maken avlidit.

Bestämmelsen stadgar sålunda att om ett särkullbarn avstått från sitt arv till förmån för den efterlevande maken (styvföräldern) blir särkullbarnet efterarvinge och har rätt att vid den efterlevande makens död få en andel som motsvarar vad barnet avstod från vid den först avlidne makens död.

Den efterlevande maken ärver särkullbarnets arvslott med fri förfoganderätt och barnets arvsrätt förvandlas till en kvotdelsrätt i en framtida förmögenhetsmassa på sätt anförs i 2 § https://lagen.nu/1958:637#K3P2S1. Att efterlevande maken ärver med fri förfoganderätt innebär att maken fritt får förfoga över egendomen med den begränsningen att han/hon inte får testamentera bort egendomen.

Efterarvingarnas rätt gäller en kvotdel av allt som efterlevande make äger vid sin död. Att efterarvets storlek bestäms i relation till en kvotdel hänger samman med att efterlevande make under sig livstid förfogar fritt över en enda förmögenhetsmassa. En följd av att efterarvets storlek är en kvotdel blir att värdeförändringar i förmögenhetsmassa, både ökning och minskning, påverkar makarnas respektive arvingar lika.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare