Efterarv utgörs av en andel, och inte ett belopp, i den totala kvarlåtenskapen

Ett särkullebarn har accepterat att vänta på sin arvslott tills styvfar avlider. Senare ärver styvfadern av sin bror en summa pengar som enskild egendom. Ingår även detta arv när styvfar avlider eller går de pengarna endast till de 2 biologiska döttrarna? Dessa pengar ingick ju inte i det ursprungliga dödsboet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När styvfadern avlider har särkullbarnet rätt till efterarv som ska uppgå till den andel av styvfaderns totala egendom som arvet efter den avlidne maken utgjorde. Som exempel kan vi tänka att styvfadern ägde 100 kr när den först avlidna maken dog, om han då ärvde 100 kr av henne är hans totala egendom 200 kr och efterarvet kommer omfatta 50 % av hans totala egendom vid sin död eftersom 100 är 50 % av 200. Efterarvet bestäms alltså i en andel och inte i ett särskilt belopp.

Arvet som styvfadern fått av sin bror kommer ingå i kvarlåtenskapen efter styvfadern precis som all annan egendom. Den egendomen kommer påverka storleken på efterarvet. För att visa hur fortsätter jag på det tidigare exemplet. Ifall styvfadern hade 200 kr och fick 100 kr av sin bror har han totalt 300 kr. Andelen som ska gå till efterarv är fortfarande 50 % av det totala. Hälften av 300 är 150 kr och beloppet (men inte andelen) som ska gå till efterarv har ökat.

Att styvfadern ärvt pengar av sin bror gör att efterarvet ökar. Detta eftersom efterarv utgörs av en andel, och inte ett belopp, i den totala kvarlåtenskapen.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare