Efterarv till syskonbarn

Makar utan barn. Ena maken har äktenskapsförord. Makarna har hela livet varit särbor. Ena maken dog 2003. Andra maken som har äktenskapsförord lever fortfarande. Det finns syskonbarn på båda sidor. Inget testamente. Vem ärver när den andra maken avlider?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ingen av makarna har barn eller testamente kommer hela arvet från den först avlidne maken tillfalla den efterlevande maken. Men när den efterlevande maken avlider kommer hälften av arvet som inte omfattas av äktenskapsförordet tillfalla den som har bäst arvsrätt efter den först avlidne maken. Detta kallas efterarv.

Finns det inga barn ärver föräldrar, finns det inga föräldrar vid liv ärver föräldrarnas barn (syskon), finns det inga syskon ärver istället syskonbarn. Syskonbarn ärver alltså endast i den mån det inte finns föräldrar eller syskon till den avlidne.

Mer om arvsordningen hittar du i 2 Kap Ärvdabalken.

Mer om makes arvsrätt hittar du i 3 Kap Ärvdabalken.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare