Efterarv syskonbarn

Hej

Hur är arvsordningen? Min faster har precis gått bort (ingift) min farbror (min pappas bror) gick bort för många år sen. Min pappa levde då vid sin brors bortgång och ville då inte göra några anspråk på sin del av arv av sin bror. Min pappa är också idag bortgången och vi är 3st syskon.

Min faster som precis har gått bort hade en bror som heller inte är i livet idag. Däremot har min fasters bror 2 st söner och dem i sin tur har en halv bror.

Har alla lika stor arvsrätt efter min faster?ska arvet delas lika på 6st personer som nu är syskonbarn ?

Min faster och farbror hade inga egna barn och inga syskon eller föräldrar i livet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sveriges arvsystem är format efter så kallade arvsklasser, dessa räknas upp i 2 kap. ÄB. Grunden är att finns det ingen arvinge i första arvsklassen ärver nästa arvsklass osv. Denna fylls ut med istadarätten som innebär att vid arvinges död övertar dennes arvingar dennes rätt. Syskonbarn tillhör andra arvsklassen.

Vid din farbrors död ska en bodelning först ha skett och sedan ärver din faster hela hans kvarlåtenskap då han inte har några bröstarvingar (3 kap. 1 § ÄB). I 3 kap. 2 § ÄB anges att om det vid den efterlevande makens (i detta fallet din faster) finns arvingar till den först avlidne (din farbror) ska dessa ärva kvarlåtenskapen från din farbror efter din faster. Alltså, det arv som din faster ärvde av din farbror ska du och dina syskon ärva tillsammans och sedan dela lika. Det som ni inte ärver ärver hennes arvingar tillsammans, alltså syskonbarnen. Det innebär alltså att det kanske inte blir helt lika mellan alla er 6.

Detta gäller så länge det inte finns några testamenten med i bilden.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Filip WesterdahlRådgivare