Efterarv när efterlevande make gifter om sig

Hej jag har en fråga.

Vi vill gifta oss, men vet inte riktig vad vi måste tänka på.

Han var gift en gång och hans fru dog.de hade gemensam barn. Nu vill vi gifter oss och vi har inga gemensam barn men han har två och jag har tre. jag har ett hus och han också ( han och hans fru var båda två 50/50 ägare förre hennes död, nu er han ensam ägare. Vi bestämde oss att jag flyttar till honom och ska i få överskriven hälften av huset och hans son skulle få en del av mitt hus. Hur gör vi det bäst och vad händer om han går bort eller om jag går bort? angående arvet. Till ex. om han går först bort ärver hans barn sedan 25 av husets värde eller hur?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din sambos barn har rätt till efterarv från deras mamma som gick bort. När hans förra fru dog gjordes en bodelning och där räknades hennes del av boet ut. Den delen som var hennes divideras med hela beloppet din sambo fick (hans + hennes del) och av det kommer en kvot fram (se 3 kap. 1 § ÄB). När han sedan dör har deras gemensamma barn rätt till arvet (kvoten) från deras mammas arv och sedan kommer deras pappas arv in (enligt 3 kap 2 § och 3 kap 6 § ÄB). Under tiden som deras pappa lever har han fri förfoganderätt över arvet från deras mamma. Det betyder att han kan göra i princip allt förutom att testamentera eller ge bort hennes del av arvet. Han kan alltså sälja huset/köpa in dig. När han dör är de alltså kvoten som räknas ut av det han lämnar kvar.

Ni båda har särkullbarn vilket innebär att era barn kan kräva ut arvet från den av er som dör först på en gång (3 kap 1 § ÄB) om inte era barn avstått från arvet i förmån för den av er som överlever den andre.

Det som kan ske är alltså att era barn kräver ut sitt arv och då kan ni bli tvungna att sälja huset för att barnen ska få ut det.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Vänligen

Isabella VasiliouRådgivare