Efterarv när andra föräldern lever

Kan man kräva sitt fadersarv även fast min mamma fortfarande lever? Min pappa gick bort för ett år sedan och bouppteckning gjordes då. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätten att ta ut arvet efter din far beror på om dina föräldrar var gifta när din mor avled. Regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

Om dina föräldrar var gifta så går hela arvet till din mamma. När din mor sen går bort så får du ut ditt arv efter din far. Det finns således inte någon direkt möjlighet att få ut arvet efter din far om dina föräldrar var gifta (3 kap. 1 § ÄB).

Eftersom du skriver att bouppteckning har gjorts så tolkar jag frågan som att dina föräldrar var gifta. Var dina föräldrar inte gifta och istället var sambor så hade situationen annorlunda. Eftersom sambor inte ärver varandra, så finns möjlighet att få ut arvet direkt vid er fars död.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ayub AkbariRådgivare