Efter hur lång tid kan jag genomföra en bodelning?

Hej! Jag har varit skild i nästan 4 år och har inte gjort bodelning, nu tänker jag på att göra den. Min ex har en fru och två barn som bor på huset... är det möjligt att få min del nu eller ska den vara svårt? Vad tycker ni?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga vill du veta om det är möjligt att genomföra en bodelning trots att det snart har gått fyra år sen du och ditt ex separerade. För att svara på din fråga kommer jag att utgå från äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad är bodelning?

Vid skilsmässa ska makarnas egendom fördelas mellan makarna genom bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). All egendom som inte är enskild egendom genom t.ex. äktenskapsförord är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB).

Kan bodelning göras efter fyra år?

Det finns ingen bestämd tidpunkt då "rätten" till bodelning går ut. Om du och ditt ex är överens om att ni ska göra en bodelning kan ni givetvis göra det. Om ni inte är överens kan du vända dig till närmaste tingsrätt och begära en bodelningsförrättare (17 kap. 1 § ÄktB). När du begär bodelningsförrättare kommer domstolen att göra en individuell bedömning och se till omständigheterna i ditt fall. Det är därför svårt att svara på om din begäran kommer att beviljas.

Det finns dock tidigare avgjorda fall som kan ge vägledning:

I NJA 2009 s. 437 beviljades bodelning tio år efter skilsmässan med hänvisning till att den ena maken inte haft råd att lösa ut sin make från deras gemensamma hus vid tidpunkten för skilsmässan.

I RH 2003:41 beviljades inte bodelning sju år efter skilsmässan.

I NJA 1993 s. 570 beviljades bodelning inte efter 24 år med hänvisning till att det gått för lång tid.

Sammanfattning

Det är svårt för mig att svara på om din begäran om bodelningsförrättare kommer att beviljas eller inte. Det finns ingen tydlig gräns för när domstolen anser det ha gått för lång tid för att bodelning ska få ske. Dock är fyra år inte alltför lång tid så min bedömning är att du fortfarande har möjlighet att få en bodelningsförrättare beviljad. Om du har rimliga skäl till att bodelningen har dröjt lär chansen att få den beviljad öka

Hoppas att du har fått svar din fråga!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline eller boka tid med en av Lawline duktiga jurister.

Jenny VibergRådgivare