FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder12/05/2019

Dubbla böter för bil och släp

Fick idag parkeringsböter i Göteborg. Jag fick dubbla böter (2x600 Sek), en på dragbilen + en på trailern som är ihopkopplad med dragbilen. Jag tycker att de endast kan betraktas som en enhet eftersom de är sammankopplade. Sålunda borde man endast få en böteslapp. Eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din uppgift vilket parkeringsbolag som gett dig böter men av t.ex. Q-Parks regler framgår det att varenda fordon måste ha egen parkeringsbiljett. En trailer klassas som eget fordon, oavsett om den är sammankopplad med dragbilen, dvs de betraktas inte som en enhet, och kan därmed få enskild bot.

Jag hoppas att du har fått svar på fråga, återkom gärna ifall du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare