FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/10/2013

Dubbelbestraffning vid skattebrott - retroaktivitet

En fråga med anledning av det nya prejudikatet att dubbelbestraffning är otillåtet. Jag dömdes för 10 år sedan för skattebrott till fängelse omvandlat till samhällstjänst samt 40% skattetillägg. Nu kan man tydligen få tillbaka dessa pengar eftersom de anses utgöra ett straff i sig - hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den situation du beskriver träffas mycket riktigt av förbudet mot dubbelbestraffning vid skattebrott. Det prejudikat HD har slagit fast gäller dock bara retroaktivt från och med den 10:e februari 2009. Din dom föll alltså alltför tidigt för att du ska beviljas resning i frågan.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare