FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder13/10/2014

Dubbelbestraffning - vägra alkolås

Hej har en fråga ang dubbelbestraffning, jag blev nyligen dömd i tingsrätten till övervakning samt samhällstjänst 80 tim efter 3st grova rattfyllor på 2månader varav dom 2 sista var inkl olovlig körning eftersom kk var återkallat vid första tillfället, samtidigt ansöker jag om alkolås vilket var ok. Men det dom 2 olovliga körningarna stoppar högst troligt detta med alkolås? tycker dom i så fall plockar isär tingsrättens dom som var ett paketstraff i två delar som jag ser det? jag har fått ett straff av tingsrätten är detta rättsligt rätt av Transportstyrelsen samt enligt Eu lag?

Lawline svarar

Hej,

Det "paketstraff" du syftar på som utdömdes av tingsrätten avser en gemensam påföljd på grund av flera brott, jämför 30 kap. 3 § brottsbalken. Det bör påpekas att påföljden från tingsrättens sida avsåg endast övervakningen samt samhällstjänsten medan indragningen av körkortet anses utgöra en s.k. sanktion i ett förvaltningsrättsligt sammanhang, jämför 1 kap. 3 § brottsbalken.

Indragning av körkort utförs av Transportstyrelsen och anses därmed utgöra ett myndighetsbeslut som hamnar utanför ramen av den påföljd som domstolen dömer ut i samband med brottet i fråga. Att sådana beslut tas i samband med viss angivna brott följer av 5 kap. 1 och 3 §§ körkortslagen.

Konsekvensen av detta är att indragningen av körkortet och det efterföljande beslutet av Transportstyrelsen att vägra alkolås inte strider mot förbudet att lagföra och straffa en person två gånger för samma gärning, Ne bis in idem ("icke två gånger i samma sak"). Detta är på grund av att dessa beslut anses inte utgöra i strikt juridisk mening som påföljder, jämför ovanstående lagrum.

Med vänlig hälsning,

Sina AminiRådgivare