FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/10/2014

Dubbelbestraffning - rätten att inte bli lagförd för ett brott två gånger

Varför kan man inte dubbelbestraffas vid skattebrott? Man kunde innan både få fångelse och få betala tillbaka pengar. Men enl någon Eu beslut får man inte dubbelbestraffa.

Men det finns många tillfällen där man fortfarande dubbelbestraffar. Tex Fortkörning: böter o indragen kk. Mord: fängelse o skadestånd till anhöriga. Misshandel fängelse plus att man ska betala för sveda o värk. Grov stöld: evt fängelse plus att stulet gods skall lämnas tillbaka. Bankrån: fängelse plus att pengarna återlämnas till banken.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Att någon inte kan bli straffad två gånger för samma brott följer av principen ne bis in idem. Denna regel finns i det sjunde tilläggsprotokollet artikel 4.1 i Europakonventionen (EKMR). Regeln innebär att om en person har blivit lagförd för ett brott, och då blivit frikänd eller dömd för brottet, så får denna person inte lagföras eller straffas på nytt i en brottmålsrättegång för samma gärning. Enligt regeringsformen 2 kap. 19 § så gäller EKMR som svensk lag vilket innebär att principen om ne bis in idem även gäller i Sverige.

Om någon döms för ett brott i Sverige kan detta också medföra t.ex. särskild rättsverkan för brottet, utöver straffet. Detta framkommer i brottsbalken (1962:700) 1 kap. 8 §, här. Detta innebär att om någon till exempel döms för rattfylleri kan en särskild rättsverkan av detta också bli att körkortet dras in. Alternativt, om någon till exempel döms för misshandel kan brottet leda till fängelse och att ersättning till offret ska utgå i form av skadestånd. Förutsättningen är att det sker inom en och samma prövning. Dessa exempel innehåller alltså två olika straff, men straffen har inte utdömts i två separata brottmålsrättegångar och därför är det ingen dubbelbestraffning i strid mot EKMR.

I rättsfallet NJA 2013 s 502 kom Högsta domstolen fram till att det strider mot principen att inte straffas två gånger för samma brott att åtal för skattebrott och beslut om skattetillägg utgår för samma oriktiga uppgift. I detta fall rörde det sig om två från varandra självständiga och fristående prövningar av samma gärning, varför det inte är förenligt med principen om ne bis in idem. När Skatteverket har fattat beslut om skattetillägg i samband med att en oriktig uppgift lämnats, kan alltså inte åtal sedan också väckas i domstol för samma oriktiga uppgift.

Sammanfattningsvis, så länge den person som till exempel blir dömd för vårdslöshet i trafik och samtidigt får sitt körkort indraget inte blivit föremål för två helt separata prövningar för samma gärning så strider det inte mot ne bis in idem. Alltså, om straffet samt t.ex. den särskilda rättsverkan av brottet utdöms i en och samma prövning av gärningen så är detta i enlighet med EKMR. Detta är då inget som anses vara en dubbelbestraffning.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare