FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder06/03/2014

Dubbelbestraffning - I strid med lagen?

Hej! Min fråga gäller om lagen " att bli dömd en gång per brott" vilket jag inte blir.. Jag blev dömd i rätten, fick dagsböter, fick skadeståndsböter ( vilket jag redan där anser att det är två straff ) och nu vill de ta ifrån mig mitt körkort som jag verkligen måste ha. Så ur ren juridisk synvinkel, hur ställer ni er mot detta ? 3 straff för ett brott ? Ska jag leda det hela vägen vidare till EU- domstolen om de inte godtar min överklagan ? Finns det en möjlighet att vinna ett sådant fall ? Vilka lagar/ paragrafer är det som gäller ? Tusen tack på förhand !

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att hänvisa dig vidare för att få svar på din fråga. Se länk: http://lawline.se/answers/raknas-boter-och-indraget-korkort-som-dubbelbestraffning

Hör av dig vid ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Henrik HolménRådgivare