FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/01/2019

Dubbel lön denna månad, återbetalningsskyldighet, autogiro, löneutmätning i relation till principen om condiction indebiti dvs om återbetalningsskyldighet - vad händer då om dom drar dom pengarna? Blir jag utan lön i flera månader då? Blir jag skuldsatt?

Hej,

Jag har fått dubbel lön denna månad. Och jag är medveten om att man kan vara återbetalningsskyldig. Men om man har autogiron som dragit pengarna eller om man till exempel har löneutmätning av kronofogden. Vad händer då om dom drar dom pengarna? Blir jag utan lön i flera månader då? Blir jag skuldsatt? Blir jag straffad? Vad händer i ett sådant fall?

Och sen en fråga till. Hur kommer det sig att privatpersoner oftast får stå för sitt misstag när man betalar för mycket eller om ett lån drar för mycket samtidigt som man betalar in eller dylikt, medans en arbetsgivare inte får stå för sina misstag? Varför är det så olika?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis vill jag understryka det som du uppmärksammat: har du inte rätt till dubbel lön så ÄR du återbetalningsskyldig mot bakgrund av principen om condictio indebiti som alltså säger att man ska återställa/återbetala det icke ägda. Det är ju t.ex. bara i situationer som att du går över från timanställning till månadslön som du, i övergången, får dubbla löner/mer lön eftersom den ena beräknar på timmar som du redan har jobbat – som du alltså får utbetalt retroaktivt – medan den andra beräknar lön för samma månad som du jobbar.

I vissa situationer har domstolen kommit fram till att man inte är återbetalningsskyldig: Till exempel om du varit i god tro om utbetalningen och hunnit anpassat dig efter den. Då pratar man om runt 500 kr, inte en dubbel lön som i ditt fall.

Vad händer i en situation där man har autogiro eller löneutmätning om de drar dessa pengar?

I autogiro-fallet så blir det ju bara problematiskt om du har mer utgifter än tillgångar. Hyran på din bostad dras ju bara en gång per månad, oavsett om du har mer lön eller inte. Ditt eventuella mobilabonnemang dras ju också per månad eller kvartal utifrån vilken avtalsform man har – inte hur mycket pengar man har på kontot.

I löneutmätningsfallet så är det Kronofogden (KF) som driver in betalningarna till dem du är skyldig pengar. I ett fall med löneutmätning sker detta via din arbetsgivare, som redovisar din lön till KF där KF tar beslut om hur mycket av din lön som ska utmätas för dessa skulder. Ofta är denna bestämd till en viss summa utifrån ditt behov (t.ex. vad din hyra kostar, mat, telefon osv.).

Du blir inte utan lön flera månader, i så fall blir du återbetalningsskyldig för det belopp du inte har rätt till. Din lön har du ju rätt till. Risken finns att om du inte betalar tillbaka nu så blir du återbetalningsskyldig senare och om du då använt pengarna så är ju risken stor att du blir skuldsatt – men oftast kan man komma överens om en återbetalningsplan med arbetsgivaren. Som jag ser det, utifrån vad du berättat, så blir du inte straffad. Detta är civilrättsliga bestämmelser och inte straffrättsliga. Men betalar du tillbaka kan de kräva tillbaka pengarna från dig via KF.

Hur kommer det sig att privatpersoner oftast får stå för sitt misstag när man betalar för mycket eller om ett lån drar för mycket samtidigt som man betalar in eller dylikt, medans en arbetsgivare inte får stå för sina misstag?

Här vet jag inte om du tänker på något specifikt som har hänt eller på någon särskild situation som hänt dig eller någon omkring dig, för principen om condictio indebiti gäller för alla. Får ett företag för mycket betalt för t.ex. sina fakturor så är ju de återbetalningsskyldiga mot dem som betalat in för mycket. I annat fall om du fått samma betalning dragen två gånger på t.ex. någon affär om det är datatrassel så har du rätt att få det ena beloppet återbetalat till dig mot bakgrund av samma princip. Det är dock olika vem som ska göra detta beroende på var felet ligger – hos affären om det är den som haft tekniska problem eller banken om problemet ligger hos dem.

Sammanfattning:
Därför föreslår jag att du kontaktar din arbetsgivare (och även KF om du känner dig orolig över löneutmätningen) och säger att du fått dubbelt betalt och vill betala tillbaka beloppet. Annars är risken att företaget upptäcker detta vid kanske en avstämning eller bokslut – eller om det är ett större företag så har de ju sina egna löneadministratörer/egen löneavdelning som kanske upptäcker detta – och kräver dig då. Det finn ju möjlighet att höra med arbetsgivaren om denne kan prata med KF också om du hellre vill det.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare