Dröjsmålsräntan betalas från förfallodagen till och med den dag som skulden betalas

Skulden ska betala förfallodag den 14.08.2017 och är i x NOK enligt en executionstitel. Från vilket datum ska dröjsmålsränta enligt 6 § beräknas. Den 14.08 eller den 15.08.17?

Betalning togs emot den 31.08.2018. Ska räntan räknas till den 31.08.2018 eller den 30.08.18?

Av vilken anledning kan man inte räkna ränta på ränta när det gäller underhållsbidrag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De bestämmelser som reglerar dröjsmålsränta finns i räntelagen. Reglerna som finns i räntelagen gäller förutsatt att parterna inte har avtalat något annat. Har parterna alltså avtalat om att dröjsmålsränta ska utgå från ett annat datum så gäller det.

Dröjsmålsräntan ska betalas från förfallodagen
Eftersom det finns en bestämd förfallodag ska dröjsmålsräntan betalas från den avtalade förfallodagen, räntelag 3 § 1 st. Det innebär att dröjsmålsräntan ska betalas från och med 15.08.2017, dvs dagen efter förfallodagen. Dröjsmålsräntan ska betalas till och med den dagen som skulden betalas, vilket blir den 31.08.2018.

Jag förstår tyvärr inte din fråga om underhållsbidrag. För att du ska kunna få ett svar på din fråga får du gärna utveckla vad du menar genom att ställa en ny fråga här.

Jag hoppas att du har fått svar på dina andra frågor!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare