Dröjsmålsränta vid avbetalning

Hej. Jag har en skuld som är från -97. Nu är den hos kronofogden en Ellos räkning. Kapitalskulden är på 2800kr med ränta 19.000kr. Nu undrar jag får dom verkligen ta så mycket i ränta?

Lawline svarar

Hej!

Med hänsyn till den begränsade information som ges kommer jag inte kunna ge ett definitivt svar. Jag kommer däremot göra mitt bästa för att ge vägledning. Kronofogden tar inte ut någon ränta när de tar över en skuld från ett företag. Men däremot kan borgenärerna d.v.s. Ellos i ditt fall ta ut en ränta på den ursprungliga skulden. Min tolkning är att du handlat på Ellos och köpt varan på avbetalning men inte betalat i tid. Ellos tar således ut en dröjsmålsränta, och detta regleras i räntelagen såvida inget annat framgått av köpet.

Om dröjsmålsräntan inte reglerats i köpavtal

Dröjsmålsräntans storlek är om inte annat har avtalats åtta procentenheter över gällande referensränta, enligt 6 § räntelagen. Från och med 2020-01-01 uppgår dröjsmålsräntan till 8 % per år. Däremot har räntan fluktuerat från då skulden uppstod. Därför behöver man ta hänsyn till dessa skillnader för att i sin tur kunna räkna ut vad räntebeloppet är uppe i. Kronofogden har på sin hemsida en funktion där ni enkelt kan räkna ut räntebeloppet och som tar hänsyn till att räntan fluktuerat om du klickar i funktionen "hänsyn ska tas till ändringar av Riksbankens referensränta". Om ni inte avtalat så är det denna räntan du är skyldig dem.

Om dröjsmålsränta reglerats i köpavtal

Om ni istället avtalat om dröjsmålsränta ska den exakta räntesatsen anges på fakturorna. Som utgångspunkt råder avtalsfrihet, Om den däremot är oskäligt hög kan den kommas att ogiltigförklaras i domstol. I konsumentkreditlagen stadgas det att dröjsmålsräntan får högst vara 40 procentenheter över referensräntan.

Vänligen,

Melina PapadopoulosRådgivare