Drograttfylla trots rökning en vecka tidigare

Hej! Jag blev tagen och hade narkotika i blodet och i pisset, 0,06 i pisset och 0,001 i blodet (hasch) jag körde bil, jag rökte då en vecka innan och erkände för polisen att jag rökte just då men det har kommit in passivt in då mina vänner har rökt i bilen. Min fråga är då jag måste ju kunna bli frikänd om jag inte har rökt det.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt så hade du alltså cannabis i blodet då du körde bil. Eftersom du körde bil så antar jag att det rör sig om drograttfylleri enligt Trafikbrottslagen 4 § andra stycke.

När det gäller drograttfylla är det förekomsten av narkotika i blodet som är straffbart och mängden och den exakta drogen spelar alltså ingen roll för att dömas för drograttfylla. Enligt lagen spelar det heller ingen roll vilken drog det handlar, om – så länge det finns spår av det i blodet. Det råder alltså en nolltolerans, vilket betyder att man kan bli dömd trots att mängden i blodet är väldigt liten.

Hur länge THC finns i kroppen varierar beroende på person, beroende på hur länge man rökt och vilka mängder man rökt.

I ditt fall var ditt blodprov positivt, så det finns alltså TCH kvar i blodet från det tillfället då du rökte veckan innan– vilket är tillräckligt för att man skall bli dömd. Det spelar alltså ingen roll att du inte rökte just vid det tillfället, eftersom du hade spår kvar i blodet.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare