FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/02/2019

Dra tillbaka ett erkännande

Hej hej!

Jag har haft husrannsakan och erkände till innehav (0,1g gräs) samt nekade till bruk, men det ändrade jag till erkännande när jag pissade på plats och de visade resultatet på direkten.

Jag skulle vilja ta tillbaka erkännandet då jag hade en annans tröja på mig. De frågade mig om jag hade något på mig, vilket jag hade då jag visste att det låg i fickan, men det var ju inte mitt.. Jag antog att de skulle döma oss alla för allt som fanns hemma, så jag räckte han påsen för att han skulle plussa ihop allt som hittades och sedan dela upp det på oss alla, men tydligen funkar det inte så.

Om jag överklagar mitt egna erkännande, kan det bli ändring i straffet eller längden som det finns i brottsregistret?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du kan när du vill dra tillbaka ditt erkännande. Om du har blivit dömd för narkotikabrott, kan du överklaga den fällande domen om överklagandetiden inte har löpt ut. Om du under processen har erkänt en viss omständighet som du sedan drar tillbaka, kan din trovärdighet dock ifrågasättas. Om du dessutom har visat ett positivt resultat tror jag inte att du skulle nå någon vidare framgång med ett tillbakadragande av ditt erkännande.

Om du överklagar domen till hovrätten kan straffet absolut sänkas. Men om åklagaren också väljer att överklaga domen kan straffet likaledes bli högre i hovrätten.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare