FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt07/06/2018

Dömd för ringa stöld, hur kommer det påverka mig som sjuksköterska i framtiden?

Hej!

Det är så att jag håller på att plugga till sjuksköterska. Dock har jag gjort ett stort misstag och snattade vilket ledde till att jag blev påkommen. Detta kommer att leda till att jag får en prick i polisregistret som varar i 5 år.

Jag undrar om jag fortfarande kommer att kunna ta ut min sjuksköterske licens när jag är klar, då pricken fortfarande kommer att finnas? Kommer jag även att kunna söka jobb inom vården inom den närmsta tiden?

Adam

Lawline svarar

Hejsan!

Tillämplig lag: Lag om belastningsregister (1998:620)

Licens.
Uppgifterna i belastningsregister är av känsligt slag, därför har lagstiftaren endast utsätt vissa myndigheter och liknande verksamheter rättigheten att begära ut registret för en specifik person. Ifråga om licensen så ser jag inga problem i att du ska kunna få ut den. Vad som är viktigt för att få ut licensen är att du klarar utbildningen.

Anställning.
Angående anställning så är situationen mer skönsmässig. Det är visserligen så att vissa verksamheter har en rätt att begära ut belastningsregister på en person som de eventuellt ska anställa men de får endast ta del av vissa specifika brottsrubriceringen. Således kan de endast se om du är dömd för specifika brott (inget utav dem nämner ringa stöld). Vissa verksamheter får inte heller anställa folk som har vissa specifika brott i deras belastningsregister, det vidrör inte dig eftersom ringa stöld inte finns med på några av det.

Polismyndigheten har angivit riktlinjer för vilka som kan ha rätt till att få ut register. Via en länk (klicka här) kan du se vilka brott som kontrolleras vid de verksamheter som har rätt till utskrift. Om du har en belastning som inte står under de nämnda brottsrubriceringarna så kommer det endast stå att du har något där, men inte vad.

Detta stoppar emellertid inte personalchefer från att begära ut register från dig personligen eftersom vissa vill ha en fullgod bild utav personen de anställer. Om du inte vill ge dem en utskrift kan det resultera i att tjänsten inte tillsätts av dig.

Sammanfattningsvis kan det sägas att vissa verksamheter har en rätt till att få ut registret och vissa har inte. De som har rätt kommer till utskrift kommer endast kunna kontrollera specifika brott. Men det stoppar inte någon arbetsgivare att fråga dig om en utskrift från ditt register om det är en del av deras anställningsrutin.

Mer information om belastningsregister finner du här (klicka här).

Binh TranRådgivare