FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/03/2022

Dold samäganderätt till djur

Hej!

Jag undrar om jag har samägande rätt till ett djur som jag inte vid inköp betalade för och inte heller står som ägare på, utan jag har betalat hälften för allt kring djuret under hela dens livstid.

Dvs, jag har betalat hälften av alla stående/fasta kostnader som försäkring, mat, tillbehör och veterinärkostnader.

Hört att det ska finnas dolt samäganderätt, men hur kan jag bevisa för den andra personen att jag har lika mycket rätt till djurer ifråga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du har samäganderätt till en annan persons djur.

Det är oftast lättast om ett avtal finns som bevisar att du har samäganderätt eller äganderätt till djuret. Dock finns det möjlighet att samäga något utan avtal: dold samäganderätt.

Dold samäganderätt står inte i lagen utan har tagits upp i Högsta domstolen i form av praxis. För att det ska finnas dold samäganderätt måste du och den andra personen vara antingen sambor eller gifta. Dold samäganderätt är inte möjligt om ni inte är sambor/gifta.

Därefter ställs det upp följande krav för att du ska bli dold samägare:

– Djuret ska ha köpts med avsikt att ni ska ha det gemensamt.

– Du ska ha bidragit ekonomiskt vid inköpet.

(NJA 2013 s. 242)

Dessa förutsättningar talar för att du och ägaren har kommit överens om att ni ska äga djuret tillsammans. Det betyder att det antas att du är dold samägare. Ägaren av djuret kan dock lägga fram bevis som talar för att du inte är dold samägare.

Vad jag förstår var du inte med och bidrog ekonomiskt vid inköpet. Tyvärr betyder det att du inte kan hävda att dold samägande finns även om du har varit med och betalat senare. Jag föreslår att du tar och pratar med personen om att du vill bli samägare till djuret.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare