Dödsbodelägarnas gemensamma förvaltning

Jag är en av två delägare i ett dödsbo. Bouppteckningen är klar och godkänd av oss båda. Måste båda dödsbodelägare vara överens om en försäljning av ett av dödsboet ägd bil (en raritet och har ett högt värde på marknaden) innan försäljning kan ske?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Enligt 18 kap.1 § Ärvabalken (ÄB) är det dödsbodelägarna som gemensamt skall förvalta den avlidnes egendom. Utgångspunkten är således att dödsbodelägarna måste vara överens för att exempelvis kunna sälja något. En dödsbodelägare får dock ensam ta ett beslut om det rör sig om åtgärder som inte tåls att uppskjutas, exempelvis att egendom skulle ta skada om det inte omedelbart repareras, vilket inte verkar vara aktuellt i ert fall.

Kan dödsbodelägarna inte komma överens kan de begära att en boutredningsman skall överta förvaltningen av dödsboet enligt 19 kap. 1 § ÄB.

Vänligen

Hanna SkoglundRådgivare