Dödsbo i konkurs - förlorad arvsrätt?

Då det inte finns tillräckligt med tillgångar efter vår fars död har dödsboet försatts i konkurs Går då efterlevandes frun basbeloppsrätt henne förlorad? Försvinner då särkullbarnens efterarvsrätt också?

Mvh

Benedikte

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din frågeställning

Som du beskriver har ni valt att försätta er fars dödsbo i konkurs. Nu är din frågeställning om hans frus basbeloppsrätt samt särkullsbarns arvsrätt gått förlorad.

Då dödsboet satts i konkurs enligthttps://lagen.nu/1958:637#K19P11S1 inte pengar nog att tilldela för alla skulder och arvingar. Arvsrätten är inte förlorad men det finns inte nog pengar att tilldela. Därmed kan inte frun och särkullsbarnen vänta sig ytterligare tilldelning från arvet.

Yvette LindRådgivare