Ditt hus ska inte utmätas för din partners skulder

Hej :)

Jag köpte en villa där jag bor. Min pojkvän bor ibland en husvagn på tomten. Han är skriven på annan ort och får socialbidrag och har skuldsanering. Han flyttade in i husvagnen vid tiden för husköpet.

Kan socialen göra en utmätning på huset? Om vårt förhållande tar slut, kan han kräva halva huset av mig? När räknas vi som sambo och behöver jag samboavtal? Jag vill inte att han ska bli delägare i huset.

Om vi gifter oss, kan socialen då ta huset?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag kommer att dela upp mitt svar i två delar, utmätningen och sambofrågan.
Relevanta regler finns i utsökningsbalken, sambolagen och äktenskapsbalken.

När kan huset utmätas?

Eftersom du aldrig ansvarar för någon annans skulder (4 kap. 17 § UB och 1 kap. 3 § ÄktB) kan huset inte utmätas för din pojkväns skulder så länge du äger det till 100 %. Du skriver att det är en villa så jag utgår från att det är en fastighet (fast egendom) och i så fall kan du känna dig trygg så länge du står på lagfarten och inte låter din partner bli delägare (4 kap. 24 § UB). Lagfarten fungerar som ett bevis på din äganderätt.

Om det istället är en bostadsrätt (lös egendom) finn bevisregler som påverkas av ett samboende/giftermål (4 kap. 17 § UB). När kronofogden ska utmäta är tanken att processen ska vara effektiv och därför finns regler om att kronofogden kan utgå från att egendom tillhör den skuldsatte personen utan att utreda ägandeförhållandena, när personen är sambo/gift. De reglerna innebär i ert fall att om ni bor tillsammans varaktigt kan kronofogden utgå från att sakerna tillhör din pojkvän och du måste bevisa att det är du som äger dem för att förhindra utmätning av de sakerna (4 kap. 19 § första stycket UB). Om huset är en bostadsrätt måste du därför bevisa att du äger den, men det borde inte vara svårt med tanke på att det rimligen finns köpekontrakt och banklån i ditt namn. Den här regeln skulle dessutom först bli aktuell om din pojkvän flyttar in hos dig permanent.

Alltså, ditt hus kommer inte att utmätas, men om han flyttar in permanent bör du komma ihåg att ha bevis om vem som äger huset (köpekontrakt, lagfart).

Sambor och bodelning mellan sambor

Ni räknas som sambor om ni bor permanent tillsammans med ett gemensamt hushåll, under äktenskapsliknande förhållanden (1 § SamboL). Samboegendom är egendom som exempelvis gemensam bostad och om någon sambo begär det ska värdet av samboegendomen delas lika mellan dem vid förhållandets slut (3 § och 8 § SamboL). För att ditt hus ska vara samboegendom krävs det att huset köptes för er gemensamma räkning, alltså att tanken var att ni både skulle bo där (5 § punkt ett och två SamboL). Om du vill vara på den säkra sidan kan ni avtala om att huset inte ska ingå i en framtida bodelning, ett s.k. samboavtal (9 § SamboL).

Alltså, din pojkvän kan begära halva värdet av ditt hus om ni blir sambor, förutsatt att du köpte huset för att ni båda skulle bo där. Eftersom han bor i en husvagn på din tomt så verkar det snarare som att du köpt huset för egen räkning, vilket innebär att huset inte blir samboegendom om han flyttar in.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare