FrågaFAMILJERÄTTGod man12/04/2014

Disponera över dement persons tillgångar

Hej! Min farmor är dement och bor på ett boende..nu ska vi sälja hennes hus. Det är jag och min farbror som får ärva..min pappa är avliden sen många år tillbaka. Jag undrar om jag kan få ett förskott på en handpenning, för att köpa en lägenhet. Min farbror säger att han tar ett lån och lånar mig pengar, men att jag då ska betala ränta till honom..han menar att det inte går att få loss pengar eftersom farmor lever. Är detta rätt?

Lawline svarar

Hej!

Du har ingen rätt att disponera över din farmors egendom, även om du är arvinge, då denna rätt kvarstår hos din farmor trots att hon är dement. Om någon annan ska kunna råda över din farmors egendom så måste först en god man eller förvaltare förordnas, vilken har behörighet att förfoga över huvudmannens egendom, 14 kap föräldrabalken (FB). Förordnande kan ske när någon på grund av t.ex. sjukdom behöver hjälp att råda över sin egendom, 11:4 & 11:7 FB, & förutsättning för förordnande föreligger normalt när personen är dement.

God man eller förvaltare har dock ingen rätt att ge bort huvudmannens egendom, 14:12 FB. Det spelar ingen roll att mottagaren är arvinge & således kan avräkna sig gåvan som förskott på arv, då man ska se till huvudmannens intressen. Du kan således inte få ut ett förskott på ditt arv.

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare