FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt20/11/2021

Diplomats immunitet

Hej! Kan svenska polisen stoppa en diplomat-bil om de misstänker något och visitera den, förutsatt att fordonet då håller sig till givna vägreglerna och inte kör för fort m.m.?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

En diplomat har diplomatisk immunitet. Enligt art 29 i Wienkonventionen om diplomatiska förbindelser är en diplomatisk företrädare okränkbar. Det ska även gälla diplomatens egendom enligt art. 30 p. 2 Wienkonventionen. Enligt art 30 Wienkonventionen gäller även immuniteten i straffrättsligt hänseende. Diplomater kan alltså inte straffas eller åtalas för brott.

Diplomater eller deras bilar är således okränkbara och det är i regel inte möjligt att stoppa diplomatbilar. I vissa fall kanske man inte vet att en diplomat sitter i en bil, men när man får reda på det ska diplomaten släppas direkt. Det är inte heller möjligt att visitera en diplomat eller ett fordon av samma anledning.

Anledningen till att diplomater har diplomatisk immunitet är att man vill upprätthålla goda förbindelser med andra länder och att diplomater ska kunna utföra sitt arbete effektivt utan att riskera att åtalas för brott.

Det är möjligt för staten som diplomaten representerar att häva dennes immunitet enligt art 32 Wienkonventionen. Det sker genom att vår stat begär av den sändande staten att diplomatens immunitet ska hävas, vilket sedan möjliggör att diplomaten kan åtalas för brott. Det krävs dock väldigt allvarliga brott för att man ska bråka med ett annat land eftersom intresset av goda förbindelser är väldigt starkt. När det endast gäller misstanke om brott är det här dock inget alternativ.

Svaret på din fråga är således att nej, det är inte möjligt att stanna en diplomatbil för att visitera diplomaten eller på annat sätt kränka diplomaten eller dennes egendom.

Hör gärna av dig vid ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare