Dina särkullbarn barn ärver inte din make

Hejsan har en fundering,

Min man ska sälja sitt hus som han hade innan vi träffades till sin son. Min fundering kan det komma något den dagen vi är borta då jag har 4 egna barn, det som sonen är rädd för är att mina barn ska komma den dagen vi är borta och mena att han redan fått en del av ev. arv. Vi är gifta och har varsitt hus innan vi träffades och barn på var sitt håll.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du hittar reglerna som rör din fråga i ärvdabalken och äktenskapsbalken.

Jag förstår det som att ni inte har några gemensamma barn, utan endast så kallade särkullbarn.

Vem ärver vem?

I första hand ärver bröstarvingar, vilket är en persons barn eller barnets avkomlingar (2 kap. 1 § ÄB). I ert fall kommer dina fyra barn att ärva dig och din makes son att ärva honom, dina fyra barn kan inte göra anspråk på din styvsons arv eftersom de inte har arvsrätt efter din make.

När en make avlider ska en bodelning göras mellan den avlidnas arvingar och den kvarlevande maken (9 kap. 1 och 5 § ÄktB). Makar ärver inte varandra per automatik (utan testamente), men får ta över det arv som gemensamma barn senare ska få när båda är avlidna (3 kap. 1 § ÄB). Eftersom ni endast har barn på varsitt håll kommer barnen att få ut sitt arv direkt efter att deras förälder avlidit (3 kap. 1 § ÄB).

Förskott på arv

Om din make har flera bröstarvingar än sonen som du nämner, finns det däremot en möjlighet att de andra menar att gåvan är ett förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB). Om huset säljs för ett rimligt pris är det inte en gåva, men om det exempelvis säljs för en symbolisk summa skulle det kunna ses som en gåva. Om din make inte vill att huset ska ses som ett förskott på arv, kan han skriva en handling över det i samband med att huset säljs/ges till sonen (6 kap. 1 § ÄB).

Alltså, dina barn kommer inte att ärva din make och kan därför inte klandra försäljningen av huset till makens son. Om din make har flera barn kan han skriva att huset inte ska ses som förskott på arv till sonen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare