FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/03/2019

Det går att stämma Svenska Spel för avtalsbrott

En fråga gällande avtalsrätt. Ex: Anders har vunnit en summa av svenska spel på Penninglotteri, han tvingas till sist stämma företaget för att få ut sin vinst. Kan han göra det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Genom att spela spel på Svenska Spel kan man säga att ett avtal ingås mellan spelaren och Svenska Spel. Avtalet ligger i att Svenska Spel har rätt till pengar ifall spelaren förlorar och vice versa.

Ifall en person vinner ett spel har denne rätt till pengar från Svenska Spel. Ifall pengar inte betalas ut har ett avtalsbrott begåtts av Svenska Spel. För att få sina pengar kan personen stämma Svenska Spel i tingsrätten. Han måste ju dock kunna bevisa att Svenska Spel faktiskt är skyldig honom pengar.

Svaret på din fråga är alltså ja. Huruvida Anders får rätt till pengarna efter sin stämning är dock en annan fråga, vars svar beror på vad Anders lyckas bevisa i domstolen.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare