FrågaSKATTERÄTTAvdrag31/03/2018

Det är utgifter för att förvärva och bibehålla skattepliktiga inkomster som ska dras av som kostnad.

Jag betalade begravningskostnader för att begrava min mor i Tyskland när hon bodde. Dödsboet har inte täckt kostnader. Kan jag få en skatteavdrag för denna begravningskostnader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regeln för skatteavdrag är att det är utgifter för att förvärva och bibehålla skattepliktiga inkomster som ska dras av som kostnad, dvs inkomster i inkomstslag tjänst, näringsverksamhet eller kapital. När det gäller begravningskostnaderna är det osannolikt att man lyckas få avdrag för dem, på grund av att de inte är hänförliga till någon skattepliktig inkomst.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare