FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/05/2018

Det är tillåtet att sälja skadeståndsanspråk

Är det tillåtet för ett företag att köpa en privatpersons rättsliga anspråk? Låt oss säga att en person blivit skadad och vid rättegång kommer att ha rätt till 50.000 kr - är det möjligt för ett företag att köpa det rättsliga anspråket för t.ex. 40.000 kr?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det kallas cession när en fordring byter ägare och huvudregeln är att det är tillåtet att överlåta fordringar. Det finns inget förbud eller någon begränsning gällande överlåtelse av fordringar i skadeståndslagen. I praxis finns uttalande från HD som anger att kränkningsersättningar inte kan överlåtas förrän de har fastställs (länk). Förutsatt att det handlar om en ersättning för skada och inte kränkningsersättning finns inga hinder för att sälja skadeståndsanspråket.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare