Det är lagligt att ladda ner för personligt bruk så länge nedladdningen sker från en laglig hemsida

Man kan ju gratis gå in på Youtube och klicka på musikalternativ som då spelas upp gratis. Det finns siter där man kan kopiera musikalternativet och kopiera in i siten som då ordnar t ex en mp3-fil på datorn.

Är detta tillåtet om det används för personligt bruk?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Tillämpliga lagrum på din fråga hittar vi i Upphovsrättslagen (URL).

Det är lagligt för privat bruk så länge verket publicerats på ett lagligt sätt
Det är lagligt att för privat bruk framställa exemplar av ett verk som har offentliggjorts, 12 § URL. Detta innebär således att du har rätt att ladda ner musikfiler från Youtube och andra sidor som lagenligt har publicerat det offentliggjorda materialet så länge du använder det i privat syfte.

Att däremot ladda ner musik från andra sidor, där de illegalt publicerar musiken, strider mot URL och kan ge dig krav på skadestånd. Du kan även bli åtalad för brott mot URL vilket kan resultera i böter eller fängelse då nedladdningen innebär en kränkning av upphovsmannens ensamrätt att förfoga över sitt verk, 2 § URL jämte 53 och 54 §§ URL.

Märk dock att det är fullt lagligt att streama musik, filmer eller liknande från sidor där verken har lagts upp olagligt så länge du inte gör någon egen framställning av verken genom att spara ner dem, 11 a § URL. Det är således olagligt att ladda upp verk på detta sätt, men inte att enbart titta eller lyssna på dem via dator eller mobil.

Avslutning
Jag hoppas att du fick svar på din fråga och skulle det vara så att du har några följdfrågor så är det bara att höra av dig till mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag.

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare