FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/01/2021

Deposition vid avbokning av tatuering

Hej. Jag har eget företag och jobbar som tatuerare. För en tid sedan fick jag en bokning som jag antog av en förälder som tidigare bokat tid åt sitt vuxna barn. För att kunna tatuera det som kunden önskade sig behövde jag utföra en ritning i förtid vilket jag gjorde. Jag tar alltid en deposition vid bokning just för att jag ofta behöver rita en ny och unik design, vilket innebär att jag lägger ner tid och arbete. När bokningsdagen sedan anlände kände jag mig sjuk, och under rådande omständigheter avbokade jag tiden för att undvika eventuell smittspridning ifall det skulle visa sig att jag hade covid-19. Eftersom jag mådde väldigt dåligt vid det tillfället skrev jag lite kort att jag var sjuk och sedan återkom jag när jag hade tillfrisknat för att hitta en ny tid. Då visar det sig att denna förälder inte ville boka ny tid då det tydligen var barnets födelsedag och föräldern ansåg att det var väsentligt att tatueringen skulle utföras just på dagen. De hade beslutat sig för att till en annan tatuerare samma dag. Nu vill föräldern ha tillbaka summan för depositionen. Jag har förklarat att kostnaden avser det förarbete jag måste göra och att skulle de vilja boka ny tid så kommer betalningen som har skett "finnas kvar" och ingå i totalkostnaden av tatueringen. Vill de ha ett annat motiv kräver jag inte en till deposition. Detta accepteras inte av föräldern och jag är osäker på vad som gäller. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen uttrycklig lag som reglerar tatueringstjänster, däremot kan man använda sig av Konsumenttjänstlagen (KtjL) för att finna vägledning. I första hand gäller dock vad ni avtalat om.

Avtal om deposition

Du skriver att du alltid tar en deposition vid bokning, som är avsedd till att täcka upp för tiden du ritar ett motiv för kunden. En deposition är just en säkerhet för dig, vid en eventuell avbokning. Det framgår inte av din fråga om depositionen är reglerad i ett avtal mellan dig och kunden, kanske genom bokningssystemet? Där kan du ju själv bestämma när en avbokning senast måste ske för att depositionen ska gå att återbetala, exempelvis ''avbokning måste ske senast 2 veckor innan bokad tid''. I sådant fall gäller avtalet er emellan och vad som är stadgat där gällande återbetalning av deposition.

Om det inte är reglerat i avtal

Skulle det vara så att det inte finns reglerat, kan vi som sagt finna vägledning i KtjL och då främst genom dess 42 § KtjL. Av paragrafen framgår det att om en konsument avbeställer en tjänst innan den har slutförts så har näringsidkaren rätt till ersättning för den del som har utförts. I ditt fall skulle detta alltså innebära att du med hänvisning till denna paragraf eventuellt skulle kunna ha rätt till ersättning för den tid som du lagt ner på att arbeta fram ett motiv.

Sammanfattningsvis har du möjligtvis rätt till att behålla depositionen genom ert avtal (eller inte, beroende på vad som är stadgat). Därutöver kan du eventuellt ha rätt till att behålla denna med hänvisning till Konsumenttjänstlagen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare