Den upphovsrättsliga skyddstiden

Undrar lite om upphovsrätt. Gäller 70 årsgränsen i hela Norden? Hela EU? Innebär den att en författares texter fritt får användas även i kommersiella samband? Söker man på nätet kan man hitta texter där upphovsrätten upphört. Kan dessa texter fritt kopieras och återanvändas eller kan dessa sidor varacopyroghtskyddade?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den gräns för skyddstiden för upphovsrättsrättsligt skyddade verk som du nämner finns i upphovsrättslagen 43 § (se https://lagen.nu/1960:729#P43S1). Den innebär att verk är skyddade av upphovsrätt tills 70 år gått efter upphovsmannens dödsår.  Skyddstiden på 70 år gäller i hela EU och även i EFTA-länderna (alltså även i Norge och på Island).

Efter att skyddstiden har gått ut får man använda verket fritt, även i kommersiella sammanhang. Detta gäller även verk som man hittar på internet (copyright = upphovsrätt), naturligtvis förutsatt att upphovsrätten verkligen har upphört. Viss begränsning finns dock i form av det så kallade titelskyddet i 50 § och klassikerskyddet i 51 §. Det förstnämnda innebär att man inte får ge ut egna verk med en titel som kan förväxlas med ett redan offentliggjort verk eller under ett sådant namn som kan förväxlas med någon annan upphovsman. Ett exempel skulle kunna vara att man under namnet ”Jan Gijo” ger ut en egen bok som kallas ”Tempelråddaren”. Detta är alltså inte tillåtet, oavsett om skyddstiden för Jan Guillous "Tempelriddaren" skulle ha gått ut eller inte. Klassikerskyddet innebär att man inte får återge ett verk på ett sätt som kränker den andliga odlingens intressen, bestämmelsen har dock aldrig tillämpats i praktiken.

Hör gärna av dig om du undrar över något mer

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare