Delningsprincipen bostadsrätt

Hej,

Jag och min sambo bor i en lägenhet som jag äger. Bostaden är värderad till 2 800 000. Jag vill överlåta 50% av lägenhetsägandet till henne, och då tänker jag mig att hon "köper in sig" för en symbolisk summa på 500 000. Vi tänkte skriva ett skuldebrev, och ett samäganderättsavtal så att det finns på print.

Är detta rätt väg att gå rent skattemässigt? Vi avser ju helst att slippa beskattning helt och hållet.

Tack på förhand!

/Johan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostadsrätter beskattas i enlighet med delningsprincipen vid blandade fång. Ett blandat fång är det i ert fall då din sambo ska förvärva en del av bostadsrätten till ett pris understigande marknadsvärdet. Delningsprincipen innebär att förvärvet delas in i en köpdel respektive gåvodel. Jag kan inte ge ett svar på hur mycket skatt som du eventuellt måste betala då jag inte vet anskaffningsvärdet på bostaden. Ett exempel kan dock illustrera hur det kan se ut.

Exempel
A äger en bostadsrätt med marknadsvärdet 3 000 000 kr. Anskaffningsvärdet är 1 500 000 kr. B ska köpa 50% av bostadsrätten för 500 000 kr. 1 500 000 kr är då marknadsvärdet, och 750 000 kr är anskaffningsutgiften för hälften av bostadsrätten. 500 000 kr erläggs i ersättning, vilket är 1/3 av hela marknadsvärdet. 1/3 är således ett köp och 2/3 är en gåva. A får i detta fall bara nyttja 1/3 av sin anskaffningsutgift för delen i bostadsrätten, vilket är 250 000 kr (750 000/3). Vinsten för A blir då skattemässigt 250 000 kr, varav 22/30-delar är skattepliktig. 30% skatt utgår på den skattepliktiga vinsten.

Som du förstår är det svårt att undvika skatt helt och hållet om betalning erhålles för andelen. Endast om du skänker andelen i bostadsrätten utan vederlag (gåva) kan beskattning undvikas helt.

Jag hoppas att detta var till hjälp! Om ytterligare funderingar uppstår så återkom gärna i kommentarsfältet nedan!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare