Delning av aktier och upprättande av ta bra ett aktieägaravtal

Hej,

Jag hjälp med två saker:

1. Praktiskt genomföra delning av aktier från ett AB

2. Ta fram ett aktieägaravtal

Delning

- Jag äger idag 100% av ett (nystartat) AB. 500 aktier á 100 kr.

- 20% av detta AB ska överlåtas till ett holländskt bolag (BV).

- BV ska ha 52% rösträtt.

- Plan för uppdelning är:

o AB: 400st B-aktier

o BV: 100st A-aktier

o Fördelning av rösträtt mellan A/B-aktier är 1/4.33. Vilket ger 52% till BV och 48% till AB i rösträtt.

o Endast rösträtt har uppdelning av 52% / 48%. Vinstutdelning sker efter samma förhållande som antal aktier (20% / 80%).

Aktieägaravtal

- Efter 5 år ska det finnas en planerad Exit där AB köper tillbaka samtliga aktier och har därmed sedan 100% av aktier & rösträtt.

- Värdet av bolaget ska vara det faktiskt värdet av tillgångar som finns i bolaget vid tidpunkten av exit.

- Vidare ska det också vara ett par punkter till:

o Om någon inte kan fortsätta arbeta

o Konkurrensklausul

o Delägare ska göra sin andel till enskild egendom

o …etc.

Frågor

- Är detta något ni kan erbjuda?

- Hur snabbt kan vi få detta på plats?

- Har ni en uppskattad kostnad för detta?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

I dagsläget hanterar vi alla ärenden som inte gäller skatterätt, straffrätt eller vårdnadstvister. Alltså kan du vända dig till oss för att få hjälp med att upprätta aktieägaravtalet.

Det är i nuläget svårt för mig att avgöra hur mycket ärendet skulle kosta. Jag uppmanar dig därför att använda någon av våra andra tjänster som jag listar nedan för att få mer hjälp samt ett kostnadsförslag:

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Simon RydbergRådgivare